Monday, July 30, 2007

Akan amankah?


Apa Yang Kupinta ~ Fadwa Touqan ( Sasterawan Palestin)

Tiada lain yg kupinta
selain mati di negaraku
hancur menjadi tanah
menyuburkan rumpai
memberi nyawa
kepada sekuntum bunga
yang akan dipetik
seorang kanak-kanak negaraku


apa yang kupinta
adalah untuk terus
bersama negaraku
sebagai tanah
rumpai
sekuntum bunga….


Assalamualaikum.

Palestin, sebuah negara yang tidak perlu saya perkenalkan lagi kepada semua. Entry ini saya tujukan kepada semua sahabat yang berbangga dengan islam yg anda anuti dan iman yang anda pertahan. Isu ini hanya relevan untuk mereka yang boleh merasakan ikatan atau paling kurang ketahui kita punya tanggung jawab terhadap saudara-saudara kita yang sama-sama berpegang pada ikatan akidah yang satu di Palestin.

Sejarah Palestin ini bermula sejak ratusan tahun dahulu. Namun saya bukanlah org terbaik untuk mengungkap satu-persatu sejarah negara yang dianggap tanah suci namun pada masa yang sama penuh dengan konflik ini.

Saya hidangkan para pembaca dengan suatu klip pendek berkenaan perjuangan saudara saya dan anda juga di Palestin. Saya tidak pernah rasa jemu menonton klip ini malahan setiap kali menontonnya, semangat saya semakin berkobar-kobar, memberontak supaya diri ini melakukan sesuatu. Tidak senang dan tenang rasanya diri ini bersenang-lenang manakala ada saudara saya nun di sana disembelih, dihina, diperkosa dan dianiaya tanpa sedikit perasaan belas pihak penzalim.


Saya harap klip pendek itu dapat memberi gambaran kasar kepada anda jerih-perih dibuang daripada negara sendiri. Jumaat lepas saya berpeluang mengikuti talk yang disampaikan oleh George Galloway. Bagi yang tidak mengenalinya, sila klik di sini. Mendengar "ceramah" yang disampaikan membuatkan saya rasa malu dengan diri sendiri dan malu dengan umat islam di serata dunia. Bagaimana boleh terjadi seorang MP dari British ini lebih mengetahui dan lebih perihatin tentang apa yang sedang berlaku di Palestin. Lebih ironi apabila dia dengan yakin mengatakan isu Palestin ini sentiasa berada dalam hati dan bermain-main di bibir umat Islam semuanya. Andai benar apa yang dikatakan, sudah pasti tiada umat Islam yang sekadar islam pada nama.


Sedarkah kita semua bahawa konflik di Palestin ini hanya akan berakhir apabila umat islam di Palestin khususnya dan di serata dunia amnya mengambil hanya islam sebagai cara hidup. Seorang rabi yahudi pernah berkata,


"Janganlah umat Islam bermimpi untuk mengalahkan Yahudi sehingga bilangan mereka yang solat subuh berjemaah di masjid bersamaan bilangan umat Islam ketika solat Jumaat."

Moche Dayan (bekas menteri pertahanan Israel) berkata:

"terdapat 3 kelemahan umat islam kini yang ketara. Pertama, tidak mengkaji sejarah umat Islam dahulu. Kedua, tidak punyai perancangan yang baik. Ketiga, MALAS..."

Saya fikir, dua keterangan yang saya quote daripada 2 tokoh yahudi itu cukup mencelikkan mata anda semua bahawa secara tidak langsung, konflik di Palestin berpunca dari kelemahan kita juga yang sama-sama membawa islam ke mana-mana. Baik di Malaysia, New Zealand, Australia, United Kingdom, Ireland, Amerika mahupun dimana sahaja tempat anda berada.


Tidakkah kita rasa malu bila ada pihak2 fundamentalis, ekstremis yahudi mengetahui bahawa ramai umat Islam yang malas solat subuh?? Kalau solat pun di rumah. Itu pun subuh gajah. Ntah-ntah subuh dinosaur.


Tidakkah kita rasa malu bila puak-puak yahudi itu tahu yang umat Islam tidak mengkaji sejarah sendiri?? Sebaliknya sibuk dengan perkembangan bintang bola sepak, pelakon dan penyanyi yang tidak pernah hirau pun mengenai diri kita. Sejarah membawa kita mengenali peribadi seterusnya mendidik kita mengenai ketamadunan. Mengajar kita erti kehidupan. Apa pula yang di ajar oleh Beckham yang baru berpindah ke Amerika, Liverpool yang disarati pemain berkaliber, Mawi yang putus tunang dan bintang AF lelaki terbaru kene sampuk???!!??


Tidakkah kita rasa malu bila pengganas zionis tahu yang umat Islam hidupnya tidak tersusun. Segalanya dibuat dengan sambil lewa. Tidak pernah merancang sesuatu aktiviti dengan baik. Bila lebuh raya lambat dibina, semua orang akan menuding jari pada pihak pengurusan yang tidak tersusun dan korup. Orang yang menuding jari itu pula bagaimana? Stokin pun kadang-kadang lupa di mana letaknya...


Tidakkah kita rasa malu bila puak yang menganiaya saudara-saudara kita di Palestin itu mengatakan umat Islam MALAS?!? Bila diminta sertai program2 pembinaan sahsiah dan jatidiri, pada ketika itu datang sakit perut. Badan yang sakit, tiba-tiba jatuh demam. Assigment pula hanya dibuat 1 jam sebelum due. Kalau tak tahu buat, tiru member sudeeh..


Sahabat sekalian, masanya sudah tiba untuk mengambil tindakan dan bukan sekadar menyalahkan orang lain sahaja. Sampai bila borak-borak kosong kita yang menyalahkan pergaduhan HAMAS-Fatah boleh menyumbang ke arah keamanan? Sampai bila kita mahu menyalahkan orang-orang Arab yang tidak mahu membantu Palestin? Sembang-sembang itu tidak akan membawa faedah kepada mana-mana pihak sekalipun.


Kini, kita perlu mengatur langkah yang lebih bijak dalam menangani masalah ini. Sama-sama menyemai kesedaran dan menyanggah segala yang buruk dikatakan oleh Moche Dayan dan rabi yahudi tadi. Bermulalah dengan membaiki diri sendiri. Mulalah mengkaji sejarah islam. Susunlah segala urusan agar lebih teratur. Tanamkan sikap bersungguh-sungguh dan rajin. Paling praktikal sekali, marilah kita bersama-sama menyemai cinta kepada berjemaah dalam solat. Mungkin anda tidak nampak kesan kepada perubahan yang anda lakukan ini secara langsung terhadap keamanan Palestin. Namun cuba bayangkan sekiranya umat Islam di seluruh dunia bersama-sama berubah seiring dengan perubahan kita. Saya pasti, tiada siapa yang berani memijak kepala kita lagi. Pada saat itulah, kemenangan akan kembali berpihak kepada Islam di mana sahaja. Baik di Palestin, Iraq, Chechnya, Indonesia,Pakistan dan sebagainya.


Sebelum mengakhiri mari sama-sama hayati serangkap puisi karangan S. Othman Kelantan bertajuk Epilog Suatu Perjuangan.


Terlewatkah?
Menerka bahaya
yang datang menggila
menyepikan episod duka
epilog perjuangan
prolognya perpaduan
serumpun manusia yang aman.


Ke arah menjana pemikiran belia kritis, pelaksanaan berkesan.

3 comments:

Anonymous said...

ooppss...terasa..huhu

-zaim-

rough_U_deen said...

iAllah, benarlah perubahan dunia bermula dari diriku...

Anonymous said...

"Orang yang menuding jari itu pula bagaimana? Stokin pun kadang-kadang lupa di mana letaknya..."

aduh. terasa sungguh. jzkk atas peringatan

Post a Comment

 

©2009 Makna Hidup | by TNB