Saturday, May 24, 2008

Untuk Apa Study kita?

Assalamualaikum

Saya ingin mengambil kesempatan yang ada ini untuk meluahkan segala kebingungan yang menguasai diri pada masa sekarang. Saya merasakan seolah-olah hidup tidak menentu. Masa bagaikan tiada kenal erti kasihan pada hamba Allah yang lemah dari segala sudut ini.

Sahabat sekalian,

jamAkhir-akhir ini saya rasakan benar-benar terbeban dengan tanggungjawab akademik yang terpaksa dilaksanakan. Semua projek dan assignment seperti mendesak-desak supaya disiapkan secepat dan sebaik mungkin. Namun saya rasa tidak mampu. Siapalah saya. Tetapi itu semua tidak boleh dijadikan alasan untuk saya terus hanyut dalam dunia akademik penuh pancaroba ini.

Mungkinkah ini suatu percaturan yang dirancang dengan cukup cantik oleh Allah? ProgramNya bagi menyediakan saya sebelum melalui pelbagai onak yang durinya jauh lebih tajam pada masa akan datang? Saya tidak tahu? mungkin juga.. Wallahua'lam. Mungkin artikel hasil tulisan seorang ustaz yang disegani ini dapat memberi anda lebih pemahaman tentang hakikat hidup penuh ujian. Klik di sini.

Dalam kesibukan ini, saya luangkan juga masa untuk muhasabah segala aktiviti sepanjang minggu. Ternyata, apa yang saya jalani minggu ini sedikit tersasar daripada garisan lurus itu. Garisan lurus yang bernama Islam. Orang boleh kata, study juga sebahagian daripada Islam. Tetapi saya melihat pernyataan itu dari suatu sudut yang berbeza.

glasses

Bagaimana study untuk Islam? Mudah sahaja untuk kita mengetahui apakah benar study, hobi atau apa sahaja yang kita lakukan kini kita niatkan kerana Allah. Jawab soalan berikut untuk menilai apa matlamat sebenar study kita. Ambillah sedikit masa untuk merenung jawapan yang datangnya jujur dari diri anda.

Apakah harapan anda setelah tamat belajar?

Jawapan yang biasa diterima untuk soalan tersebut ialah mahu mendapat pekerjaan yang berprestij supaya akhirnya boleh membalas jasa ibu dan ayah. Mereka yang mahu menambah saham akhirat pula turut meletakkan janji untuk menyedekahkan sebahagian harta kepada manusia-manusia faqir dan memerlukan.

Apakah itu semua cukup membuktikan bahawa study kita adalah kerana Allah? Masih jauh wahai sahabat, masih jauh. Pada pandangan saya, jawapan tadi tidak lebih daripada hanya meletakkan pembelajaran kerana Allah dan Islam sebagai matlamat kedua atau mungkin lebih rendah daripada itu.

Jadi, bagaimana sebenarnya matlamat study kerana Allah?

Saya tinggalkan persoalan itu untuk anda fikirkan dahulu.

Wallahua'lam

0 comments:

Post a Comment

 

©2009 Makna Hidup | by TNB