Friday, October 26, 2007

Ujian... Perjalanan Hidup



Aku yg masih diperjalanan hidup ini
Begitu lama berlegar dipersimpangan dunia
Menempuh jarak dan titian,rimba dan lautan
Mencari sesuatu yg abadi


Aku yg masih diperhentian hidup ini
Begitu jauh mengembara ke serata dunia
Mengejar siang dan malam,surut dan pasang
Mencari sesuatu kebebasan
Mencari sesuatu kedamaian


Dimana berakhirnya perjalanan ku ini
Esok dan lusa bukan milikku oh tuhanku
Lindungilah hamba mu yg hina ini
Aku setia hanya padamu oh tuhanku


Aku setia hanya padamu
Aku setia hanya padamu

_______________________________

Di kala musim peperiksaan ini, saya tidak mahu melepaskan peluang mengucapkan selamat berjuang dan semoga berjaya buat rakan-rakan di seluruh pelusuk dunia yang sedang mendudukinya di pusat pengajian masing-masing. Di Auckland, bahangnya mula dirasakan semenjak semalam lagi.


Memasuki tempoh peperiksaan membuat saya rasa seolah-olah sedang memasuki suatu dimensi atau alam yang sungguh asing daripada biasa. Tidak seperti hari-hari lain, semua orang seolah-olah menjadikan buku dan nota kawan paling akrab mereka. Akan dibawa kemana-mana, walau ke tandas sekalipun. Masa yang digunakan, kalau tidak untuk menelaah, maka setiap saat yang berlalu dianggap sia-sia belaka. Tetapi, saya berharap kepada kalian yang sudah membaca sehingga ke perenggan ini, untuk meluangkan barang 10-20 minit masa anda membaca apa yang cuba saya sampaikan. Semoga bermanfaat buat semua


Para pembaca budiman,

Peperiksaan merupakan suatu lumrah. Suatu sistem yang diperkenalkan bagi menilai dan mengkelaskan pelajar-pelajar mengikut tahap kemampuan masing-masing. Ia dilihat sebagai sistem terbaik untuk mencari bakat, intelektual, dan kebolehan manusia yang terpendam. Namun, kelemahannya yang jelas ialah peperiksaan menilai manusia pada keputusan akhir. Keputusan yang dipengaruhi 1001 faktor. Tidak kira berapa keras sekalipun anda berusaha, keputusan peperiksaan anda pasti terganggu jika berlaku perkara-perkara berikut:


  1. Tidak sihat pada hari peperiksaan.
  2. Tertidur kerana terlalu mengantuk dan penat mengulang kaji.
  3. Semua pen anda kehabisan dakwat.
  4. Bunyi-bunyi bising di luar dewan peperiksaan yang tidak dapat dielakkan.
  5. Tertinggal kalkulator dan pengawas peperiksaan anda pula tiada "kalkulator kecemasan".
  6. dan sebagainya


Dan jelas, faktor-faktor tadi tidak boleh menjadi alasan untuk anda kemukakan pada pemeriksa bahawa anda dapat melakukan lebih baik sekiranya tidak terjadi perkara-perkara yang tidak diingini. Usaha anda tidak sedikitpun diambil kira. Tiada siapa yang menilai berapa lama seseorang itu membaca buku lalu memberikan markah tambahan bagi setiap jam yang diluangkan.


Sahabat pembaca,

Bukan saya bermaksud mengeluarkan hujah-hujah untuk cuba memansuhkan sistem peperiksaan ini. Namun ia membawa saya kepada analisa tentang kehidupan kita pula. Mungkin ada antara anda yang mual membaca saya menulis tentang kehidupan. Tidak puaskah saya bercerita tentangnya? Apa lagi yang tidak cukup dengan hidup ini? Kehidupan saya sudah sangat idealkah sehingga mahu menasihati orang lain?

Jawapan untuk segala persoalan tadi ialah tidak sama sekali. Saya bercerita tentang kehidupan kerana saya sayangkan anda semua. Saya mahu kita sama-sama berjaya. Kehidupan adalah suatu hikmah yang perlu kita terokai. Ia tidak direka untuk manusia hidup dengan gaya stereotaip. Kehidupan itu sendiri suatu ujian. Suatu peperiksaan yang mahu atau tidak, setiap kita harus menempuhinya. Namun siapakah yang menguji kita? Apakah keputusan yang perlu anda dan saya perolehi untuk menjamin kita berjaya with flying colours? Tiada formula khas yang dapat dikeluarkan manusia untuk menentukan seseorang berjaya dalam hidup. Apa yang saya maksudkan ialah, tiada siapa dapat menjamin kehidupan anda cukup indah bila...

  1. Anda menjadi orang terkaya di dunia
  2. Anda punyai isteri paling cantik atau suami paling kacak di dunia
  3. Anda merupakan selebriti terkemuka masa kini
  4. Anda punyai anak-anak yang cantik dan sayangkan anda
  5. dan banyak lagi

Itulah yang menjadi perhatian sosial bila menyebut tentang berjayanya si fulan atau si fulan dalam hidup masing-masing. Berani saya katakan di sini, mana-mana jiwa yang telah perolehi setiap perkara yang saya senaraikan di atas ini, masih tidak menemui kejayaan hakiki suatu ujian bernama kehidupan. Kejayaan dalam kehidupan hanya ditentukan oleh penciptaNya sahaja. Sama seperti dalam peperiksaan, tiada siapa yang layak mengeluarkan skema jawapan dan memberi autoriti kepada pemeriksa-pemeriksa memberi markah kepada skrip-skrip jawapan yang telah dihasilkan oleh pelajar melainkan pensyarah atau guru atau badan yang mengeluarkan soalan peperiksaan tersebut. Mereka yang menghadapi peperiksaan sudah tentu lebih tidak layak lagi.


Begitu jugalah dengan kehidupan. Manusia tidak layak menentukan kejayaan sesama manusia. Tidak layak manusia memberi penilaian kepada kehidupan manusia lain. Hanya Tuhan selayaknya memberi penilaian. Untuk lulus dengan cemerlang, maka perlu anda patuhi apa yang perlu diperbuat dalam kehidupan. Dan ini membawa saya kepada satu lagi persoalan, berkenaan bagaimana kita perlakukan dengan kehidupan kita.


Sepertimana dalam lagu yang saya sertakan dalam entry ini, kehidupan itu suatu yang perlu dicari. Cara manusia menempuhnya berlainan antara satu sama lain. Kita sering mendengar ungkapan "melihat dunia dari mata burung atau dari dalam tempurung". Hasil daripada pembacaan yang terbatas, beberapa penulis terkenal seperti 'Aaidh ibn Abdullah al Qarni, Stephen R Covey dan Dr. Phil menegaskan bahawa kebanyakan insan hidup di dunia atas dasar tindak balas. Kehidupan yang mana suatu tindakan hanya diambil apabila terjadinya sesuatu perkara. Sebagai contoh, kita akan mengulangkaji hanya bila tahu adanya peperiksaan. Kita ke hospital, hanya bila sudah jatuh sakit. Itu hanya elemen-elemen kecil yang membentuk suatu kehidupan yang luas. Bahkan, tidak keterlaluan andai saya mengatakan, kita seolah-olah tidak hidup sekiranya tiada peristiwa-peristiwa tertentu yang menyebabkan kita bertindak. Kehidupan inilah yang kita kenali sebagai hidup tanpa arah tuju. Hidup hanya untuk makan, minum dan tidur sahaja. Hidup tanpa ada tujuan untuk hidup. Tiada misi, tiada visi. Nasib baik masih ada visa, pasport atau kad pengenalan.


Sahabat sekalian,
Andai kita masih terus seperti itu, maka tidak ke manalah kehidupan kita dapat ditujukan. Jadilah anda pelajar sebijak mana pun, jadilah anda ahli sukan sehandal mana pun, jadilah anda pemimpin sekaliber mana pun, jadilah anda pengurus seterurus mana pun atau jadilah anda sesiapa sahaja sekalipun... Seandainya hidup anda hanyalah hasil daripada tindak balas anda terhadap rantaian perisitiwa yang berlaku dalam hidup, maka anda masih memandang dunia dari dalam tempurung. Mungkin masih boleh mengecapi kekayaan, masih boleh kecapi kemahsyuran tetapi adakah itu layak kita kenali sebagai kejayaan?


Maka, kita sepatutnya keluar daripada kepompong kehidupan yang sempit ini kepada suatu pengertian yang lebih luas. Kehidupan yang anda rancangkan untuk diri sendiri. Kehidupan bermisi, bervisi, berwawasan dan bermatlamat. Namun,perlu diingat misi yang kita letak dalam hidup juga penting dalam menentukannya berguna atau tidak.


Design your life forward from your very inside. Do not just have a life that reacts upon circumstances.


Letakkan misi anda untuk berjaya sepertimana yang telah ditetapkan oleh Tuhan pemilik kehidupan ini. Hanya Dia yang akan menentukan sama ada daripada kehidupan kita, mendapat A+ yang membolehkan kita dimasukkan ke dalam syurgaNya atau sekadar mengakhiri kehidupan dengan keputusan D-, yang hanya melayakkan kita ke nerakaNya. Istimewanya Allah ialah, kejayaan kita dalam peperiksaan hidup ditentukan pada usaha dan niat. Bukan pada hasilnya dalam kehidupan itu sendiri. Bukan senang untuk hidup. Tetapi janganlah sampai kita tertipu dengan kehidupan.

Menjadi seorang muslim, hidup anda tidak cukup sekadar atas tikar sejadah sahaja. Tidak lengkap kehidupan anda hanya setelah melunaskan kelima-lima tuntutan rukun Islam. Tidak menjamin anda syurga andai hidup anda hanya untuk dihabiskan di masjid. Seorang muslim perlu punyai matlamat yang lebih besar daripada itu semua.


Sebelum mengakhiri, ingin saya kembali mengajak sahabat-sahabat pembaca merenung kembali 19,20, 25 atau 30 tahun kehidupan kita. Mari sama-sama keluar daripada perangkap kehidupan atas dasar tindak balas. Mari mulakan kehidupan baru. Memulakan suatu yang lebih bermakna. Ini memerlukan usaha dan tawakal kerana tidak semudah itu mengecapi nilai hidup yang sebenar.


Tulisan saya ini tidak cukup untuk memandu anda semua ke arah mencapai erti hidup sebenar. Oleh itu, saya mencadangkan anda memperbanyakkan membaca al-Quran dan membaca 2 buah buku yang alhamdulillah, dapat mengubah paradigma saya sendiri pada kehidupan. Buku-buku tersebut adalah:

  1. Don't Be Sad oleh 'Aaidh ibn Abdullah al-Qarni

  2. 7 habits of highly effective people oleh Stephen R Covey.

Impian saya, moga akan lahir suatu hari nanti satu generasi sehebat generasi para sahabat. Generasi yang sentiasa menasihati kearah kebaikan dan melarang kejahatan. Generasi yang punyai wawasan lebih jauh daripada jaraknya bumi ke matahari. Saya yakin, kita boleh. Namun, pada Pemilik jiwa ini jugalah terletak segala keputusan, segala ketentuan.


Wallahua'lam


"Ke arah melahirkan pemuda-pemudi sehebat generasi para sahabat"

3 comments:

Anonymous said...

Dunia hari ini dipenuhi dgn pelbagai tipu daya. Justeru, ramai yg tertipu dgnnya dan menganggapnya sbg tpt bersuka ria sampai bila-bila. Imam Ghazali mengumpamakan dunia sbg suatu pelabuhan. Semasa di pelabuhan, anak-anak kapal diizinkan turun seketika bg mengambil bekalan sebelum meneruskan pelayaran. Org yg cerdik mengambil bekalan secukupnya bagi memastikan keselesaan dan kesejahteraan dlm perjalanan. Sebaliknya, org yg berfikiran sempit terus leka dan lalai dgn hiburan dan keseronokan di bandar sehingga lupa bekalan yg diperlukan. Akhirnya, org yg leka ditinggalkan dan pada masa itu baru mereka menjadi kelam kabut dan tenggelam punca hasil perbuatan mereka sendiri.

Mereka adalah golongan yg terpedaya di dunia ini. Dalam surah Al-Ankabut ayat 64 Allah berfirman yg bermaksud, :Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda guran dan main-main. Dan sesungguhnya akhirat itulah yg sebenarnya kehidupan, jika mereka mengetahui.”

Dunia berjaya memperdayakan ramai org sehingga mereka menganggapnya sbg destinasa terakhir dan kesenangan yg ada di dlmnya sbg syurga yg hakiki. Allah mengingatkan umat islam berhubung dgn perkara inu dlm surah Ali Imran ayat 185 yg bermaksud, ”Kehidupan dunia ini tidak lain melainkan kesenangan yg memperdayakan (ghurur).” Berhubung dgn ayat ini, Said Hawa di dlm Al-Asas fit tafsir berkata, “Dunia ini bersifat hina dan sementara dan ia boleh diumpamakan seperti perhiasan yg palsu ttp telah disadur dgn sesuatu yg menarik sehingga menampakkan seolah-olah ia adalah asli. Dalam kehidupan ini, syaitan berjaya memperdayakan manusia dgn mencantikkan kepalsuan dunia ini.”

Di dlm Ihya Ulumuddin pd bab Tercelanya Ghurur, Imam Ghazali berkata, sebahagian golongan kafir terpedaya krn menganggap kehidupan yg sebenarnya adalah kehidupan di dunia semata-mata tanpa akhirat sedangkan Allah berfirman dlm surah Al-’Ala ayat 17 yg bermaksud, ”Dan akhirat adalah lebih baik dan lebih kekal.”

Imam Tirmiza dan Ibn Majah meriwayatkan sabda nabi yg bermaksud, ”Yang pintar ialah mereka yg mengawal nafsunya dan beramal sbg persiapan utk mati. Yang bodoh ialah mereka yg mengikut hawa nafsunya kemudian berangan-angan baik terhadap Allah.”

*dipetik dr buku 7 Formula Individu Cemerlang bab mengenal tipu daya dunia,hasil tulisan Dr. Danial Zainal Abidin


Lihatlah dunia melalui jendela akhirat.

Anonymous said...

nice...teruskan menulis artical2 yg membakar semangat...good work..

Salwa Saleh said...

Salaam,

La Tahdzan adalah satu karya seni yang memberi makan buat jiwa-jiwa. Teruskan pembacaan, moga ketemu mutiara yg lebih berharga!!

salaam ziarah dari akak yang betul-betul AKAK :)

Post a Comment

 

©2009 Makna Hidup | by TNB