Thursday, October 11, 2007

Aidilfitri kali ini...

assalamualaikum.

Ramadhan sudah mula mengucapkan selamat tinggal buat sekian kalinya. Ini juga menunjukkan betapa usia kita berlalu begitu pantas sepantas ramadhan meninggalkan kita. Ada yang berjaya memanfaatkannya namun ramai antara kita yang gagal berbuat demikian. Ini terbukti dengan hadis nabi yang bermaksud:

"Berapa ramai yang berpuasa tidak mendapat apa-apa dari puasa tersebut melainkan lapar dan dahaga."

Ucapan syukur tidak terhingga saya ucapkan kerana masih diberi peluang melalui ramadhan tahun ini. Berjaya atau tidak, saya serahkan segalanya pada Allah untuk menentukan.

Kebelakangan ini, saya sering diingatkan tentang perkara-perkara indah yang berlaku sewaktu melalui zaman-zaman "muda" dahulu. Ada masanya saya berasa sedih, gembira, sayu, bangga, hina dan pelbagai perasaan yang sukar untuk digambarkan. Namun, terdapat buruk dan baiknya mengenang perkara yang sudah berlalu ini. Apa yang penting ialah apa yang sedang kita semua lalui kini. Untuk itu, post kali ini saya tujukan khas buat ibu dan ayah, sanak saudara serta semua teman yang sama-sama mengharungi susah dan senang hidup sedari sekolah rendah (S K Kampung Gelam, S K Kubang Ikan dan S K Kuala Pilah), sekolah menengah (Sek Men Agama Persekutuan, Labu), kolej persediaan (KMB) dan kini di menara gading (University of Auckland).

Buat ayah dan ibu, di kesempatan ini abang (nama panggilan di rumah..hehehe) ingin menyusun 10 jari memohon maaf seikhlas hati atas segala salah dan silap. Halalkanlah makan minum anak mu yang jauh di perantaun ini. Perasaan sedih itu sentiasa ada namun abg sembunyikan dengan kegirangan yang ditunjukkan kawan-kawan lain bila menyambut hari raya. Jasa ibu dan ayah tidak pernah akan abg terbayar. Hanya pada Allah abg doakan kesudahan yang baik. Kadang-kadang rasa terkilan bila tak dapat berada di sisi ibu dan ayah ketika sedang menghadapi krisis hidup. Rasa tak adil pada diri abg yang membiarkan ibu, ayah dan adik-adik susah di rumah tapi abg di sini bersenang-lenang. Maafkan abang ibu. Maafkan abang ayah.

Buat abah(nama panggilan utk datuk saya), nenek, mak lang, pak lang, acik,pakcik, pakndak, makndak, uda, pak uda, ucu, mak usu, ateh,pak teh, pak long, mak long dan adik-adik sepupu, abang merindukan saat-saat beraya di Port Dickson (keluarga sebelah ibu saya). Abang rindukan suasana pagi raya bila bersalaman dan masing menitiskan air mata ikhlas tanda memohon kemaafan jauh dari dalam lubuk hati. Rindukan suasana hari "membantai". Rindukan sentuhan sambal kuah kacang nenek, dan rebusan ketupat abah. Maafkan segala kesalahan dan kesilapan yang selama ni terlanjur abang lakukan. Halalkan makan dan minum selama mana abang hidup ni.

Buat mak ngah dan pak ngah sekeluarga, pak long dan mak long sekeluarga serta pak lang dan mak lang sekeluarga (keluarga sebelah ayah), azmir minta maaf andai ada salah dan silap. Doakanlah kejayaan saya di sini.

Buat sahabat-sahabat budiman, maafkan segala salah dan silap. Andai terkasar kata, terlanjur bicara. Tak pernah bermaksud di hati melukai sesiapa.Kepada teman-teman sebaya, perjalanan ini sudah jauh kita tempuh. Sudah tiba masa memungut mutiara berharga menghiasi iman dan peribadi kita. Biar kita kecil pada pandangan manusia tapi, besar kedudukan disisiNya. Kepada adik2, dunia yang anda lihat, tak selalunya indah. Pengalaman yang pahit hadir utk anda pelajari sesuatu. Jangan diperdaya nafsu, jangan ditipu akal dan jangan biar hatimu lemah.

Hidupnya insan menabur bakti, matinya insan meninggalkan kesan di segenap penjuru bumi.


Buat akhirnya, ingin saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan kepada semua, Selamat Hari Raya Aidilfitri.

0 comments:

Post a Comment

 

©2009 Makna Hidup | by TNB