Wednesday, May 16, 2007

Apa Kata Anda?

Assalamualaikum..

Rasanya sudah terlalu lama blog ini terbiar tanpa dijenguk oleh pemiliknya. Pada minggu-minggu menghampiri berakhirnya semester ini, memang tidak dapat dinafikan, bebanan kerja semakin berat, pelbagai ujian (literally ujian ok!) turut melanda. Namun, kudrat kerdil ini masih tidak mahu mengalah, tidak mahu terus terleka dan membiarkan sahabat-sahabat sekeliling terleka.



Elok sekiranya entry saya pada kali ini membuka sedikit ruang penglibatan kepada rakan-rakan dalam memberikan pendapat berkenaan beberapa perkara yang sudah acap kali mengganggu benak hati dan fikiran ini.



"Guru Penjana Modal Insan Gemilang" Saya kira, cogan kata ini cukup menarik sekiranya dinilai pada sudut struktur perkataanya. Namun, sejauh mana kita memahami cogan kata ini? Saya suka untuk melihat cogan kata itu diaplikasikan kepada saya sendiri dan anda semua, sahabat pembaca sekalian. Perlukah kita menerima title guru sebelum kita boleh menjana modal insan gemilang, dalam erti kata lain sebelum kita layak mendidik insan lain??



Saya pasti anda semua sedia maklum berkenaan kebejatan sosial di kalangan belia yang sedang berleluasa di negara tercinta. Ini bukan perkara baru sahabat sekalian. Saya pasti, sekurang-kurangnya ada sekali dalam peperiksaan kertas Bahasa Melayu penulisan, anda akan mendapati soalan yang mahukan pendapat anda bagaimana kita boleh mencegah segala gejala yang tidak sihat ini. Antara jawapan popular ialah kurangnya kesedaran dan didikan agama. Saya pasti, itu juga yang akan anda utarakan sekiranya ditanya bagaimana menyelesaikan masalah kebejatan sosial itu.



Baiklah, mari kita sama-sama fokuskan kepada masalah kurangnya didikan agama. Masalah didikan selalunya sinonim kepada para guru dan juga ibu bapa. Namun, ibu bapa dan guru bukanlah insan yang paling banyak menghabiskan masa bersama2 para belia tadi. Kalau bukan ibu bapa, mahupun guru...siapa??



  • Para belia lebih banyak menghabiskan masa bersama rakan-rakan.
  • Didikan paling efektif berlaku hanya dengan mengikuti perkembangan orang yang dididik dengan lebih rapat.
Berdasarkan kepada 2 faktor yang saya bekalkan di atas beserta berdozen-dozen lagi hujah lain, maka tidak salah sekiranya saya mengatakan para belia sendirilah yang paling layak membanteras masalah kebejatan sosial itu. Namun, ramai antara kita yang lebih rela melepaskan diri sendiri dan bila ditanya, "Kenapa la ko tak tegur kawan ko tu??", selalunya alasan yang dikemukakan ialah "Aku tak layak nak tegur die tu.. aku pon xbetul lg.."



Sama-samalah kita ambil iktibar daripada hadis Rasulullah:

"Sampaikanlah daripadaku walaupun satu ayat"

Di dalam Al-Quran, surah al-Asr pula, Allah berfirman:

"Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat

menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi

kesabaran."


Dan akhirnya, saya ingin anda sama-sama berkongsi pendapat anda berkenaan perkara yang telah saya lontarkan di atas..





Apa Kata Anda?

Ke arah menjana pemikiran belia kritis dan pelaksanaan berkesan..





Powered by ScribeFire.

3 comments:

zurina said...

huhu..beratnye tugas seorang guru..

commenting to what u said, i guess peer pressure does have its own role...but i think, everything comes from home...i mean, just imagine, if from home, this so-called teens dh dididik dgn bagus and baik..xkn ade teens yg x baik... then, xde la bad peer pressure...instead, peer pressure yg baik laks yg wujud...

peers plays an important role in a teen's life..but parents aka home has the greatest influence in their lifes..

teachers? hurm~ teachers can only guide..but of cos, to guide, the teachers need to have firm belief in what their real aim is..

hopefully, all the student-teachers in auckland know their real aim and hence could guide their future students successfully....insyaAllah~

feels like doing an asymen laks..hehe..

Nabihah Sallih said...

Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim

Apa kata Nabihah?
Nabihah tulis:

"Perlukah kita menerima title guru sebelum kita boleh menjana modal insan gemilang?"
Secara fitrahnya, saya rasa tak perlu. Naluri manusia memang akan belajar dan mengajar semua yang berada di sekelilingnya. Gelaran guru hanya bertujuan utk mem'formal'kan keadaan.

Secara kasarnya, memang tanggungjawab utk saling mendidik dan mengingati terletak pada pundak ibu bapa dan guru-guru. (that's what there are here for aite?). Tetapi disebabkan semua orang seperti telah terlepas pandang akan tanggungjawab lain yang mesti dipikul diatas muka bumi ini sebagai khalifahnya, adalah utk saling menimbulkan kesedaran kepada satu sama lain.

Apa-apa pun, semuanya berakar umbi dalam diri individu itu sendiri juga. Sama ada dia akan membuka pintu hatinya utk mendidik dirinya, physically, mentally and spiritually. Kalau semua orang bersungguh-sungguh mengajar dan mendidik tapi diri sendiri m'reject' semua itu, tidak akan membawa kemana juga.

Speaking based on personal experience dan pengamatan diri dhoif ini:
Anak guru pun tak semestinya perform bagus sebagaimana ibu bapanya. Dan sometimes, it just turned out that anaknya paling lemah dalam bidang yang dikuasai oleh ibu bapanya (kalau jadi otherwise itu, rezeki Allah, kalau tak, ujian Allah..hehe)

>>Hanya pendapat biasa:
Fenomena "kenapa la ko tak tegur kawan ko": Kadang-kadang manusia tak berani utk menengakkan kebenaran walaupun dirinya mempunyai kekuatan(be it perbuatan, perkataan, doa(selemah-lemah iman))disebabkan fear diri sendiri melakukan benda yang sama. Tapi, lumrah, jika kita saling menegur akan kesalahan orang lain, we'll end up cuba memperbaiki diri sendiri dan sentiasa berhati-hati dari melakukan kesalan/kesilapan itu.

Allah knows best.

afifi said...

Huh,berat jg tajuk kali ni.tp tajuk ni mmg menarik.mgkn agak lewat utk memberi komen (sbb dah lm lps hari guru) tp perkara yg dibincangkan berkaitan dgn kehidupan kita seharian sbg pelajar dan belia.

sokong komen pertama.mmg betul,kalau anak2 dr kecil dah dididik dgn betul,maka xkan ada belia yg kurang didikan.secara x langsung tiada pengaruh yg buruk.

sokong jg komen yg kedua.kalau remaja itu sendiri yg tutup hati die utk diajar,maka sia2 lah segala usaha yg dilakukan

secara peribadi,kebejatan sosial yg berlaku sekarang ni adalah tggjwb semua pihak.xperlu lah utk kita meletakkan kesalahan pd pihak2 tertentu.hidup manusia ni bkn mcm komputer.hidup manusia ni kompleks dan setiap perkara itu berkaitan dan mempunyai pengaruh tersendiri ke atas hidup manusia.mari kita tgk peranan setiap pihak..


Ibubapa
ibubapa merupakan individu yg plg penting dlm kehidupan setiap insan.mmg benar belia lbh byk menghabiskan ms bersama rakan2,tetapi cuba kt tny diri kita blk:siapa yg mula2 mengajar kita bercakap,mengajar kita ttg kehidupan ini?pasti jwpn die ibubapa kan (kecuali anak yatim piatu).ibu bapa bertggjwb utk membentuk asas jatidiri yg kukuh dlm diri anak2 mereka.kalau kita perhatikan zaman sekarang,ramai ibu bapa yg melepaskan tggjwb tersebut kpd org gaji atau penjaga.ibubapa hny nmpk keperluan fizikal anak2 mereka tp mereka xnmpk keperluan rohani dan akhlak.disebabkan keperluan rohani dan akhlak ini diabaikan sejak kecil,belia tiada pegangan dan sering meniru org lain utk membentuk identiti sendiri.

Selain itu,ibubapa juga sering meletakkan tggjwb utk utk mendidik anak mereka 100% kpd guru.ini semua xspttnya berlaku.guru mmg diamanahkan utk mengajar anak2 tetapi bidang kuasa mereka terhad.xkan la guru kena ambil tahu perkara2 peribadi pelajar2 mereka.ini semua adalah tggjwb ibu bapa.

Sikap ibu bapa yg sering memanjakan anak scr berlebih-lebihan atau dgn kemewahan juga xspttnya berlaku.sering kali kita dengar ibu bapa memfailkan saman terhadap guru apabila anak mereka dirotan.kalau betul anak mereka xbersalah xper la.ni kadang2 dah mmg nyata lg jelas anak mereka salah,mereka masih lg tetap nak menyalahkan guru.bila suruh ajar anak,xnak plak diorang nak ajar anak diorang.cepat je nak lpskan tggjwb tu pd guru.(maaf,ayat agak kasar)


Guru
guru ni manusia biasa jg yg x terlepas dr kesilapan.saya sgt menghormati guru yg ambil berat ttg anak murid mereka dan ikhlas mengajar.tetapi tidak dinafikan ada jg guru yg x mempunyai hati seorang guru.itu semua adalah lumrah.lgpun guru ni sll tersepit dlm dilema akibat tekanan dr ibu bapa dan org ramai.

Guru ada kalanya perlu memandang murid mereka spt anak2 mereka.andai kata nak menghukum sekali pun,jgn lah sehingga menjatuhkan maruah pelajar tersebut dgn cacian atau herdikan.hukuman fizikal juga perlu berpadanan dgn kesalahan.jgn mudah utk memukul atau menampar.jgn biarkan emosi menguasai pertimbangan guru2 sekalian.

Belia itu sendiri
Belia perlu ada prinsip diri dan tujuan hidup yg jelas dan kukuh.ini semua x diajar di kelas2,anda kne mencarinya sendiri dgn panduan dari ibubapa dan guru2.

Belia jg perlu pandai memilih kawan.mmg kurang baik utk bersikap memilih kawan tetapi andai kata anda merasakan diri anda tidak kuat utk menghadapi dugaan dari rakan2 yg “kurang2 ni”,maka adalah lebih baik anda menjauhkan diri dari mereka.tp kalau dir anda kuat dan mempunyai prinsip diri yg kukuh,maka bergaul lah dgn mereka.mgkn ada berpeluang utk menyedarkan mereka.

Mereka juga perlu sentiasa berfikir ttg kesan yg akan ditanggung akibat perbuatan mereka.fikirlah ttg ms depan anda,jgn hanya mengejar keseronokan semata-mata.

(tp kita perlu igt bahawa kekuatan diri belia itu berpunca dr didikan di rumah)


Rakan2
Benar belia byk menghabiskan ms bersama rakan2,kita perlu igt bahawa belia ada kalanya masih belum matang dan mereka kdg2 tidak tahu apa yg mereka lakukan.di sini lah campur tgn ibu bapa diperlukan.ibu bapa perlu menasihatkan anak2 mereka ttg kesan2 perbuatan yg ditiru oleh anak mereka dr rakan2.ibu bapa jg perlu peka ttg keinginan anak2 mereka berdasarkan pengalaman mereka dan bertindak secara proaktif utk melindungi anak2 mereka.jgn tggu sehingga nasi menjadi basi.bila dah basi,nak buat ape pun xboleh.masuk tong sampah je la.kalo jadi bubur,boleh la lg nak mkn.

Saya kurang berminat utk menyalahkan rakan2 kerana saya berpendapat tekanan dr rakan2 ini boleh diatasi dgn peranan aktif yg dimainkan oleh ibubapa dan juga belia itu sendiri.


Kesimpulan
Kesimpulannya,saya lebih menekankan tggjwb mendidik belia pd bahu ibu bapa masing2.(sudah hbs idea…heheh)

Post a Comment

 

©2009 Makna Hidup | by TNB