Saturday, August 1, 2009

Fikir-fikir

Berfikir Mambuahkan Hasil. Betul ke?

Kalau tidak mambuahkan hasil sekalipun, ia memberi jalan kepada penghasilan. Bergantung kepada kerajinan kita pula untuk memulakan langkah.

Setiap hari, boleh jadi 100 orang melakukan aktiviti yang sama namun menghasilkan output yang berbeza-beza. Ada yang lebih berjaya daripada yang lain.

Setiap seorang manusia di atas muka bumi ini pula melakukan aktiviti yang lebih kurang sama setiap hari, namun menghasilkan output yang berbeza-beza hari demi hari. Ada yang esoknya semakin berjaya. Ada yang semakin kecundang. Ada yang terus teguh di takuk yang sama.

Apakah yang mewujudkan perbezaan di sebalik persamaan-persamaan ini?

Pada saya, salah satu daripadanya ialah sejauh mana seseorang itu memasukkan nilai-nilai intelektual ke dalam sesuatu perbuatan sebelum melakukannya. (Aduhai, susah betul nak faham statement ni?!?)

Sebahagian manusia selesa melakukan sesuatu kerana mengikut orang lain (Yang ni tak baik) . Sebahagian lain pula buat ikut suka hati dan nafsu serakah (Yang ni lagi la tak baik). Pada saya, yang terbaik ialah mereka yang berfikir akan hasil serta kesudahan untuk suatu tindakan sebelum mereka lakukan apa pun jua (Thumbs up!).

Mengikut secara membuta-tuli sesuai untuk kanak-kanak sahaja. Mereka memang tidak cukup matang untuk duduk dan fikir panjang-panjang. Sebagai contoh, kanak-kanak tahu untuk ke seberang jalan, mereka perlu berjalan terus melintasi sebatang jalan raya. Mereka tahu ini akan berjaya kerana biasa nampak ramai orang melakukannya di sekolah, di rumah, dalam tv dan di tempat-tempat lain. Oleh itu, bila mereka perlu menyeberangi jalan, mereka tidak kisah pun untuk toleh ke kiri dan ke kanan sebelum melintas jalan. Mereka tidak terfikir lasngsung apa yang akan berlaku sekiranya mereka dilanggar kenderaan. Apa yang mereka tahu, jalan terus dan mereka akan sampai ke seberang.

Buat ikut suka pula hanya dilakukan mereka yang pendek akalnya. Tidak mahu berfikir dan merasa yang mereka akan mengalami sesuatu yang sangat pahit bila tiba masanya. Sebagai contoh, orang yang merokok tahu akan kesan jangka masa panjang rokok. Tetapi kerana mahukan rasa "sedap" pada waktu itu, mereka tidak kisah walau penyakit kanser paru-paru yang menanti di hadapan.

Golongan akhir ialah mereka yang sanggup bersusah-susah berfikir, merenung, merujuk dan meminta nasihat orang yang lebih baik sebelum melakukan sesuatu. Manusia adalah makhluk yang kaya dengan pilihan. Apabila berhadapan degan sesuatu, anda bebas memilih apa tindakan yang sesuai. Jika anda bijak, anda tidak akan terburu-buru mengikut orang lain atau perasaan semata-mata.

Oleh yang demikian, fikirlah sebelum keputusan diambil. Peruntukkan masa untuk itu. Kurangkan masa berfoya-foya.

p/s: Pesanan ini ikhlas untuk diri saya sendiri.

2 comments:

Imran Razali said...

Jazakallahu khair... ana sendiri pun hampir terjerumus dalam tindakan menghukum secara melulu tanpa cuba memahami... tarbiyah yang sangat bermakna dari Allah

Err... ni design baru ni.. ntah apa la plak baru lepas ni kan.... erm bait? :p

N. Azmir said...

wyyk. memang benar, inilah tarbiyah daripada Allah. Nta hampir terjerumus je.ana dah pernah terperangkap pun.hehe

anyways, saje je tuka design baru ni.bagi semangat baru sket nak update blog..

Post a Comment

 

©2009 Makna Hidup | by TNB