Tuesday, June 2, 2009

Optimis

Seorang yang optimis sering juga dikenali sebagai manusia yang kuat bermimpi. Sifat relistik lah yang menjadi musuh ketat si optimis ini. Namun, saya tidak bermaksud menyebelahi mana-mana. Malahan kedua sifat ini tidak sempurna jika hanya wujud sendirian.

Sifat optimis yang keterlaluan akan menyebabkan seseorang kuat berangan-angan. Ini akhirnya tidak membawa kepada apa-apa hasil kerana dia sendiri tahu bahawa semua yang diimpikannya sekadar duduk in his dreams.

Sifat realistik yang keterlaluan juga menjadi punca kepada pelbagai masalah. Orang seumpama ini tidak menaruh harapan pada kejayaan dan hanya nampak titik kelemahan sahaja atas sesuatu perkara. Hasilnya, dia akan terus bersifat rendah diri dan redha menjadi manusia yang tewas sampai bila-bila!

Jadi, bagaimana untuk mengimbangkan kedua-dua sifat ini? Perlu kepada pecahan 50% optimistik dan selebihnya realistik kah?

Secara peribadi, saya berpendapat peratusan keperluan kedua-dua sifat ini akan berubah mengikut keadaan dan masa. Sementara masih muda ini, biarlah sifat optimistik yang menjadi majoriti. Bukan apa, pada usia mudalah kita punya cukup tenaga untuk meraih impian-impian yang tinggi menggunung tetapi achievable mengikut keupayaan masing-masing.

Kalau ditanya pada saya, saya sendiri sukar menentukan apakah bentuk impian yang boleh dicapai oleh tulang 4 kerat ini. Sehingga ke hari ini saya masih mencari-cari, apakah agaknya mimpi yang selayaknya saya ada? Teori-teori banyak tertulis dalam buku-buku motivasi. Tetapi bila masuk bab mengaplikasikan teori, saya sendiri tumbang tewas.

Bila sudah dapat formulanya nanti, akan saya kongsikan dengan semua insyaAllah.

1 comments:

emir.abu.khalil said...

okey, saya tunggu.... =P

Post a Comment

 

©2009 Makna Hidup | by TNB