Wednesday, June 10, 2009

Sikiiit je

Saya ada dua persoalan yang saling berkait untuk para pembaca.

1. Berapa ramai di kalangan kita yang mahu menjadi manusia lebih baik atau yang terbaik?

2. Dalam ramai-ramai itu pula, berapa orang yang berjaya mencapainya?

Secara peribadi, saya sendiri mahu menjadi manusia yang lebih baik. Jujurnya saya juga masih belum berjaya mencapainya. Mungkin pernah saya jadi lebih baik, tapi ia tidak kekal lama.

Mungkin ada pembaca yang masih ingat janji saya untuk perturunkan mimpi-mimpi yang terbaik untuk saya jadikan arah tuju dan capai. Saya rasa, menjadi yang terbaik adalah kuncinya. Menjadi muslim terbaik, anak terbaik, pekerja terbaik, melayu terbaik dan segalanya yang baik-baik. Itu gambaran kasar sahaja. Wajah konkrit mimpi ini, belum dapat saya bayangkan lagi.

Setiap mimpi ini, dari jauh nampaknya sangat sukar dicapai. Tapi semuanya adalah
"capai-able" seandainya bertepatan dengan ikhtiar kita. Kalau usaha kita main-main, hasilnya mimpi kita akan jadi permainan semata. Andai serius dan sistematik perancangan kita, maka sudah pasti Allah akan menyebelahi kita dalam menzahirkan mimpi itu. Setuju?

Jadi bagi memulakan jalan "menuju puncak" ini, mari kita praktikkan satu perkara iaitu...
Beristiqamahlah meningkatkan diri dengan kadar yang sedikit
Walau sebesar mana pun suatu kerja itu, pasti akan jadi lebih mudah seandainya dipecahkan kepada komponen yang kecil. Buktinya:

a. KLCC dibina secara berdikit-dikit hingga akhirnya tegak tinggi berdiri.

b. Dato' Lee Chong Wei tidak jadi hebat dalam badminton secara tiba-tiba. Malah, dia berusaha setiap hari untuk jadi hebat.

c. PETRONAS tidak terus bermula besar. Ia malah pernah diperkecilkan oleh gergasi minyak lain. Hari ini, gergasi-gergasi minyak itu pula yang semakin takut dengan kelibat
jaguh lincah ini.

d. Muhammad al-Fatih dilatih menjadi raja terhebat semenjak berusia sangat kecil. Baginda asalnya seorang anak yang sangat nakal dan pernah disebat oleh guru baginda. Sultan ini dilentur sedikit demi sedikit agar berjaya dibentuk mengikut acuan sepertimana yang dinyatakan oleh Rasulullah sebagai "Raja yang terbaik dan mempunyai tentera terbaik untuk membebaskan kota Contsantinople".

Kesimpulannya,
MIMPI BIAR BESAR, USAHA BIAR SEDIKIT TETAPI BERTERUSAN.

ISTIQAMAHLAH...

p/s: Ini adalah pesanan untuk diri saya sendiri.



1 comments:

MusafiR said...

insyaAllah.
istiqamah.
dan thabat.

Post a Comment

 

©2009 Makna Hidup | by TNB