Sunday, July 20, 2008

Mati, menghidupkan hati

Memang benar, begitu sukarnya menempuhi cabaran mendidik hati. Suatu konklusi yang lahir atas usaha saya mencuba untuk terus menyucikan segala yang terkandung di dalam hati kecil lagi hina ini. Mengapa penting untuk saya memastikan hati ini suci?

Saranan ini lahir daripada hadis Rasulullah dan beberapa insiden yang telah berlaku sepanjang hidup saya di New Zealand.

Daripada Abu Abdullah al-Nu'man bin Basyir R.A berkata: Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda."Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik, maka baiklah seluruh jasadnya. Dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasadnya. Ketahuilah ia adalah hati"

Jika para sahabat masih igt, saya pernah menulis mengenai hati sebelum ini. Sila klik di sini untuk ke artikel tersebut. Dalam entry kali ini, saya berhasrat membawa anda semua dalam suatu perjalanan sukar yang diikuti mereka yang membenarkan Allah sebagai pencipta dengan sungguh-sungguhnya.

Ingatlah Mati, Akan Tunduklah Hati

Saya pasti anda faham pernyataan di atas. Mati bukanlah suatu dongengan orang terdahulu. Setiap kita yakin akan hadirnya mati pada masa yang telah ditetapkan. Tiada satu pun kuasa di dunia yang dapat mengelak daripadanya.

Mengingati mati membolehkan kita insaf akan segala perbuatan kita di dunia. Janganlah kita angankan hidup yang masih panjang kerana esok atau lusa malaikat maut mungkin bakal singgah di hadapan pintu. Singgah menjemput anda kembali bersamanya menemui Allah.

Wahai jiwa-jiwa yang masih hidup, ingatlah mati! Yakinilah hakikat ini. Jangan sampai kita menyesal di kemudian hari. Seluruh dunia dan segala isinya tidak dapat mengembalikan manusia yang sudah ditakdirkan kembali. Seandainya getaran mula wujud dalam diri, itu merupakan petanda baik bahawa hati anda sudah bersedia untuk dididik agar dekat ia dengan Tuan Empunya diri kita.

Pernah pada satu ketika, para sahabat bertanya kepada Uthman.

"Wahai Utsman, mengapa bila diceritakan kepada kamu tentang hari akhirat, syurga atau neraka, seolah-olah tiada kesan kepada dirimu? Namun, bila kamu mendengar tentang perihal kubur dan siksaannya, kamu akan menangis kenisafan?"

Lalu Uthman R.A menjawab

"Alam kubur merupakan permulaan kepada hari akhirat. Jika baik alam kuburmu, maka apa yang menanti di akhirat akan menjadi lebih baik. Jika buruk alam kuburmu, maka apa yang menanti akhirat adalah jauh lebih buruk"

Mari kita tonton sebuah video yang menggambarkan perihal mati. Semoga kita sama-sama dapat menginsafi akan hakikat ini. (SAYA BENAR2 BERHARAP ANDA MENONTONNYA). Seandainya tontonan video ini diiringi oleh tangisan, maka itu lebih baik.

Sahabat sekalian,

Sekarang mungkin kita menangis menginsafi diri. Namun, selama mana hati-hati kita akan kekal insaf dan beriman? Mungkin ia bertahan selama satu kerdipan mata sahaja. Menjadi tanggung jawab kita kini memastikan ia terus segar dalam iman. Memastikan kita terus istiqamah.

Ingatlah mati sentiasa. Mengingatinya sahaja sudah cukup menjamin orang yang berakal terdorong untuk memperbaiki rupa paras dan ketinggian diri daripada perbuatan murahan a.k.a MAKSIAT. Keyakinan terhadap kematian merupakan hakikat yang pasti membawa manusia berputus asa daripada melakukan perkara jahat. Bahkan ia akan menolak hati manusia agar segera mencapai semua kebaikan selagi mampu.

wallahua'lam

0 comments:

Post a Comment

 

©2009 Makna Hidup | by TNB