Saturday, December 12, 2009

Besarnya Ujian

Semoga Allah tabahkan hatimu..


Tiada apa yang dapat saya sumbangkan untuk membantu Teh Afifah selain sekalung doa buat beliau dan arwah suami. Belajar di dalam Universiti yang sama membuat saya turut merasa hebat tamparan ujian yang dialami Teh. Berat mata memandang, berkali ganda lebih terbeban bahu yang memikul.

Saya sempat mengenali Teh ketika beliau memasuki tahun 1 pengajian di UoA manakala saya sudah memasuki tahun ke-3 ketika itu. Walau hanya pernah sekali atau dua bersua muka, dan hampir tidak pernah bertukar tutur kata, saya yakin beliau seorang yang sangat solehah. Seorang yang dekat dengan agamaNya. Ini mungkin satu cara Allah mahu hambaNya ini mendekati Rab yang telah mentakdirkan segalanya.

Saya tidak dapat bayangkan bagaimana reaksi saya jika berada di tempatnya.
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya" -2:286
Mungkin ini juga caranya Tuhan mengampunkan segala kesalahanmu dan menganugerahkan pahala seluas langit dan bumi buat mu.

Maka benarlah, ajal dan maut itu boleh datang pada bila-bila masa. Benarlah kita akan mati juga akhirnya. Semoga Allah turut membenarkan janjiNya untuk menempatkan mereka yang mati dalam keadaan soleh atau solehah di dalam Syurga yang Maha indah.

Saya berharap peristiwa ini bakal menjadi pedoman buat kita semua.

Marilah berdoa semoga ruh Mohd Ariff dicucuri rahmat Illahi. Buat Teh, tabahkanlah hati, kuatkanlah semangat. Kita yang hidup ini juga bakal kembali akhirnya. Cuma mungkin masanya belum tiba.

Wallahul musta'an.

3 comments:

Anonymous said...

salam akak,

inshaAllah will try to convey your prayer & support to her. jazakallah.

adilah

Anonymous said...

salam akak,

inshaAllah will try to convey your prayer & support to her. jazakallah.

adilah

jemiro said...

insyaAlloh, :D

Post a Comment

 

©2009 Makna Hidup | by TNB