Sunday, April 5, 2009

Berapa Nilai Kita?

Kalaulah manusia hanya dinilai pada jasadnya sahaja, maka kita mungkin boleh dibeli dengan beberapa ratus ringgit sahaja. Apa tidaknya, kita masing-masing terdiri daripada unsur-unsur biasa yang terdapat di atas bumi. Kita bukan diciptakan daripada berlian mahupun emas. Malah, sebahagian besar tubuh kita ini hanya terdiri daripada unsur air sahaja.


Maka, apa yang menyebabkan kita ini lebih berharga daripada emas dan permata adalah kemampuan kita melakukan sesuatu. Lebih besar jasa kita kepada manusia dan alam sejagat, maka lebih mahallah harga kita.


Harta yang paling bernilai adalah harta yang hanya mampu dimiliki oleh segolongan manusia yang benar-benar berada sahaja. Sebaliknya, barangan yang murahan mampu dimiliki oleh sesiapa sahaja. Dan kalau dibuang-buang pun tiada siapa yang peduli.


Manusia yang bernilai adalah mereka yang tidak mampu dibeli oleh sesiapa dengan apa-apa sekalipun. Contoh sudah jelas ditunjukkan pada kita melalui teladan hidup Rasulullah dan para sahabat.


Mereka yang dengan mudah dibeli oleh wang, wanita (atau lelaki) mahupun pangkat seumpama barangan murah yang dijual dengan diskaun 70% pula. Barangan ini dibeli sekadar untuk menghabiskan wang syiling yang memberatkan poket.


Apakah anda manusia bak permata berharga lebih mahal daripada bumi dan segala isinya atau semurah pakaian di kedai bundle yang boleh dijual pada harga 3 helai untuk RM10?


Pilihlah kerana keputusan berada di tangan anda



0 comments:

Post a Comment

 

©2009 Makna Hidup | by TNB