Tuesday, February 24, 2009

Alam pekerjaan

Assalamualaikum

Akhirnya, tergerak juga hati saya untuk kembali mengisi ruang maya ini. Maafkan kelalaian saya yang membiarkan ruang ini tidak dikemas kini lebih sebulan lamanya.

Hari ini, mari baca serba sedikit pengalaman saya yang baru masuk hari ketiga ke alam pekerjaan.

Saya bekerja dengan salah sebuah syarikat petroliam. Sebelum memulakan pekerjaan, semua pekerja baru dikehendaki menghadiri kursus induksi selama dua minggu. Seperti biasa, mmg terlalu byk yang saya perolehi. Baik dan juga buruk. Mari kita cerita tentang yang baik-baik sahaja. Yang buruk-buruk, biarlah saya simpan sebagai sempadan.

Sahabat pembaca,
Di sepanjang kursus, para peserta diterapkan dengan pelbagai nilai yang digariskan oleh syarikat bagi membolehkan ia membina para pemimpin yang bakal memacu cita-citanya menjadi syarikat petroliam terbaik di dunia. Antaranya ialah, hidup ini perlu kepada perubahan. Kita tidak akan ke mana-mana seandainya kita tidak berani mencabar diri sendiri untuk menggapai sesuatu yg lebih tinggi. Berani mengambil risiko juga penting dalam meningkatkan potensi diri sendiri. Seandainya kita terus berasa selesa dengan keadaan kita sekarang, percayalah, kita sememangnya berada dalam keadaan yg sangat rugi.

Harapnya, perkongsian pendek tadi menjadi langkah mula untuk saya kembali memberi perkongsian-perkongsian dhaif kepada anda semua.

p/s: mari terus mendoakan kesejahteraan Ummat Muhammad di seantero dunia.

4 comments:

emir.abu.khalil said...

bismillahi walhamdulillah,

tiada salah ya akhi... sesungguhnya manusia itu diulit kesulitan pada setiap masa, hanya memerlukan penanganan yang sesuai dan betul. dan setiap hal ada haknya, semoga enta membahagikan dengan betul...

wAllahi,
perubahan itu sesuatu yang kita perlukan... kalau kita tidak mahu, sampai kapan pun tidak akan berubah...

selamat menempuh alam kerja,

salam mahabbah, salam rindu dari sydney... ukhwah fillah... ;)

afnizarmohd said...

all the best. don't get trapped in the vicious cycle.

discerns said...

Salam..
baru je nak minta tulis something pasal baru masuk kerja nih. insyaAllah kalau ada rezeki nnt kita jadi rakan sekerja (ameen).

Salam dr bumi Melbourne.

azmir.nadzar said...

salam..

terima kasih buat semua yang sudi melawat blog ini.

doakanlah supaya saya terus dalam keadaan sedar dgn apa yg saya sedang dan bakal hadapi..

Post a Comment

 

©2009 Makna Hidup | by TNB