Friday, December 26, 2008

Kahwin

Tahniah buat para sahabat yang telah dan bakal menamatkan zaman bujang masing-masing. Semoga Allah berkati hidup kalian. Bercerita tentang perkahwinan, kita sering dijolokkan dengan pelbagai cerita. Baik yang positif mahupun yang negatif. Antara isu yang paling hangat ialah berkenaan jumlah mas kahwin.

Ia boleh jadi serendah RM 10,000.

APA? SERENDAH RM10,000? Berpoluh sey..

Bila zaman makin maju, anak muda pula semakin berpelajaran serta peristiwa kemunduran ekonomi menyebabkan mas kahwin naik sejajar dengan naiknya harga beras di pasaran dan terus naik berlawanan dengan turunnya harga minyak di stesen-stesen Petronas berdekatan.<--boleh tahan panjang ayat ni.Hehe.

Isu ini dah selalu dikupas orang, tapi kita seolah-olah tidak akan pernah jumpa jalan penyelesaiannya. Kaum lelaki di luar sana yang masih bujang dan perihatin, tolonglah cari solution skali haa..

Itu baru masalah sebelum menjelang perkahwinan. Belum masuk masalah-masalah bila sudah diijab-kabulkan. Saya masih bujang, tetapi mendengar cerita-cerita orang menyebabkan saya takut nak menghadapinya. Tapi masih ada keinginan yang tinggi untuk menamatkan zaman bujang ni. Hehe. (syy, jangan beritahu ibu saya. Janji ok?)

Apa-apa pun, perkahwinan adalah satu proses di mana manusia akan memasuki satu alam yang baru. Alam yang menguji "kejantanan" seorang lelaki dalam menjadi ketua keluarga. Dan alam yang menguji naluri selaku seorang isteri dan ibu buat si perempuan.

Sebagai seorang bujang, saya melihat proses itu sebagai satu transisi dalam mematangkan manusia. Satu fitrah yang disusun cantik oleh Tuhan. Rugilah mereka yang gagal mendalami maksud perkahwinan.

Ramai manusia gagal menghayati makna perkahwinan dan cinta. Sampai bila agaknya kita ingin melihat perkahwinan dan cinta pada sudut nafsu. Cinta kerana pasangan cantik atau kacak. Berkahwin untuk mengelak maksiat. Ayuh manusia berakal, kita halusi maksud ikatan yang dihalalkan Islam ini dengan makna yang lebih besar. Iaitu dengan makna mendekatkan diri kepada Allah, Tuhan yang akan mengembalikan setiap kita kepadaNya.

"Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)." an-Nuur: 26

Wallahua'lam

p/s: ucapan tahniah saya buat rakan-rakan satu fikrah, satu sekolah, satu tadika dan satu taman yang bakal menamatkan zaman bujang masing-masing tidak lama lagi.

7 comments:

rough_U_deen said...

Berpoluh seyh~~
Heheh... eden org nogori jugak eyh..
IC 05 ape...
heheh
bertukar tema je post..
ade pape ke?

azmir.nadzar said...

mana ade ape2 la bro
saje menghangatkan isu yang dah sedia panas.
as for me, lambat lagi kot. dont worry.
hehe

KerriKlein said...

Wah2...isu hangat ni.
InsyAllah, sampai jodoh kau nnt! and jodoh semua org....

Afnizar said...

entri first lepas grad adalah pasal nikah kahwin... masa transisi eh? :D

azmir.nadzar said...

KErri: insyaAllah. :D

Afnizar: lebih kurang la..hehe

code ten said...

eh akak, kalau dah ada calon Baitul Muslim teruskan ajer la...kalau2 dah rasa kau tu mmg cukup sifat individu Muslim...hehehe...byk calon2 yang menawarkan diskaun di kala ini...:)

aku sebatang pen said...

renungan bersama...
Daripada 'Aisyah, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Sesungguhnya nikah yang paling besar keberkatannya ialah yang paling mudah (rendah) maharnya.” (Hadis riwayat Al-Baihaqiy)
Daripada 'Aisyah, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Setengah daripada keberkatan wanita ialah mudah peminangannya dan mudah maharnya.” (Hadis riwayat Al-Baihaqiy)

Post a Comment

 

©2009 Makna Hidup | by TNB